W ramach projektu ,, Równolatkowie Niepodległej”, który realizowany jest przez uczniów ZSP im. S. Staszica przy wsparciu finansowym i pod patronatem Starostwa powiatowego w Nakle nad Notecią , wybraliśmy się na wycieczkę do Lublina oraz Warszawy. Odbywała się ona w dniach 17 – 21 września 2018 r. Celem wyjazdu było odszukanie śladów przeszłości związanych z odbudową niepodległej Rzeczypospolitej przed stu laty.

W czasie dwóch pierwszych dni zwiedzaliśmy Lublin, który jest bogaty w bardzo interesujące miejsca , dotyczące historii Polski. Mieliśmy okazję odnaleźć budynek ,w którym utworzono pierwszy Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej w listopadzie 1918 r. oraz poznaliśmy wycinek z wielokulturowej przeszłości przedwojennego Lublina na warsztatach, które odbyły się w Bramie Grodzkiej. Drugiego dnia odwiedziliśmy niemiecki obóz koncentracyjny – Majdanek oraz Zamek Lubelski. Wieczorem odbyliśmy spacer uliczkami starego miasta i dotarliśmy na Plac Litewski, aby obejrzeć pokaz multimedialny z wykorzystaniem miejskich fontann. Znajduje się tam również pomnik marszałka Józefa Piłsudskiego, jednego z Ojców niepodległości.

Trzeciego dni zawitaliśmy do Warszawy. W stolicy tak jak w Lublinie szukaliśmy miejsc związanych z odbudową państwowości polskiej. Odbyliśmy wędrówkę szlakiem, który przemierzył Józef Piłsudski, po swoim przyjeździe do Warszawy w listopadzie 1918 r. Podczas pobytu w tym mieście odwiedziliśmy Muzeum Historii Żydów Polskich – Polin a także Muzeum Powstania Warszawskiego, aby poznać lepiej historię stalicy. Nie obyło się również bez zrobienia pamiątkowego zdjęcia przy pomniku Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich i przy Grobie Nieznanego Żołnierza. W ciepły wrześniowy wieczór odbyliśmy spacer brzegiem Wisły pod pomnik Syrenki, odwiedziliśmy fontanny warszawskie i dotarliśmy na Stare Miasto. W blasku latarń kamieniczki wyglądały bardzo urokliwie.
        Z żalem opuszczaliśmy Lublin i Warszawę. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mogli znów odwiedzić te piękne miasta i jeszcze głębiej poznać ich historię.